De Nationale ombudsman heeft in enkele recente klachtzaken de professionaliteit van het onderzoek door de IGZ kritisch beoordeeld, ook als het gaat om het indienen van een klacht bij het tuchtcollege. Tegelijkertijd zijn kabinet en Tweede Kamer geneigd om steeds meer nieuwe taken en bevoegdheden aan de IGZ toe te kennen.
De vraag is of het, alvorens nieuwe taken en bevoegdheden aan de IGZ te geven, niet beter is eerst na te gaan hoe de Inspectie bestaande bevoegdheden hanteert. Hoe verhoudt de groeiende taakverbreding zich tot het feit dat de IGZ blijkbaar niet in staat is om tijdig het onderzoek van grote calamiteiten af te doen? Aanleiding voor die vraag is ook de afhandeling van de zaak Jelmer, die in 2011 ruim in de publiciteit is gekomen omdat de IGZ daarin voor het eerst een eerder uitgebracht inspectierapport terugnam omdat dit onvoldoende werd gedragen door de feiten. In een persbericht hierover meldde de Inspecteur-Generaal dat er medio 2011 nog “zo’n 25 langlopende calamiteiten onderzoeken” bij de IGZ in behandeling waren die nog niet zijn afgerond.
Hoe is een dergelijke achterstand te rijmen met het feit dat de IGZ bij het formuleren van haar ambities de patiëntveiligheid als ‘topprioriteit’ bestempelt en in dat kader de wettelijke meldings¬plicht van instellingen krachtig onderstreept? De vraag kan worden gesteld of het bij een dergelijke achterstand in de afdoening van calamiteitenmeldingen wel opportuun is om de IGZ met nieuwe taken te belasten die ver van haar kerntaak zijn verwijderd.
Een andere vraag is hoe de IGZ omgaat met de bevoegdheid om klachten in te dienen bij het tuchtcollege voor de gezondheidszorg en het College voor Medisch Toezicht (CMT)? In het jaarverslag 2010 beklaagt de voorzitter van het Centraal Tuchtcollege zich erover dat de IGZ weinig klachten aanhangig maakt.
Ook van andere zijde klinkt soms duidelijke kritiek op het feit dat de IGZ geen gebruik maakt van de bevoegdheid een klacht aanhangig te maken. Beide onderzoekscommissies in de zaak van de neuroloog Jansen Steur (Medisch Spectrum Twente) concludeerden dat de IGZ een ‘afwachtende houding’ had aangenomen. Als gevolg van dit ‘stilzitten’ van de IGZ is, aldus de kritiek, ook geen procedure bij het CMT aanhangig gemaakt.
Lees het gehele artikel "De IGZ van stille kracht naar publieke waakhond"
Stuur deze pagina door >>
Opinie
Wat doet de DSM-5 met
de psychiater en de psychiatrie?
De DSM-5 is niet onschuldig. Het beïnvloedt de ontwikkeling van het vak van psychiater en dus van de psychiatrie als discipline. Ook in deze derde podcast botsen de standpunten van psychiater Floortje Scheepers en psychiater Ralph Kupka. ... Meer
Podcast 3. Wat betekent de DSM-5 voor de behandelaar?
Onze derde podcast "Wat betekent de DSM-5 voor de behandelaar" is te beluisteren op "Psychiater op de cast" op Spotify.In deze aflevering komen Floortje Scheepers en Ralph Kupka wederom met elkaar in botsing over hun standpunten, maar ze zijn het erover eens dat het lijden van patiënten en de bijbehorende processen centraal moeten staan. ... Meer
Podcast 2. Wat betekent de DSM-5 voor de patiënt?
Onze tweede aflevering, "Wat betekent de DSM-5 voor de patiënt?", is nu beschikbaar op op Spotify: "Psychiater op de cast".In deze boeiende aflevering onderzoeken Floortje Scheepers, Ralph Kupka en Tessa van den Ende, onder leiding van Wouter Van Ewijk, de impact van de DSM-5 op de patiëntenzorg. ... Meer
Let op: de Anti-spam code is slechts 15 minuten geldig.
Tip: als u een reactie met veel woorden heeft, typ deze dan eerst in Word en plak hem vervolgens in het Reactieveld hieronder.